torsdag 27 januari 2011

Kryddor och en harpalt.

 Ville bara ge er en bild på något som är bland det vackraste som finns - färska kryddor! Mums! Det doftar ju ljuvligt också.

Här har vi timjan, rosmarin, citronmeliss och nån mer jag inte minns namnet på. Så härligt!

Kommer jag använda dessa kryddor i min dagliga matlagning? Kommer jag varsamt knipsa av de små timjan-bladen och strö över vår hemgjorda pizza? Stoppar jag en stek i ugnen som omsorgsfullt är saltad och beklädd med rosmarin, vitlök och äppelbitar?
De som känner mig vet svaret. Dessa kryddor äro antagligen döda innan helgen är slut. Pizzan köper jag hos närmsta pizzeria och steken äter jag förmodligen hos svärmor.
Men det är för stunden vackert ändå.

Tack för alla kommentarer gällande köksfönstren. Det blir inga gardiner. Det blir något annat. Något jag tycker mycket om men som jag måste samla på mig fler av,,,,,ni får se i senare inlägg!

Kram!

14 kommentarer:

  1. Harpalten är jättesöt, han bor bra bland kryddorna. Ser jättegott ut, en sån korg alldeles full med kryddor är härligt. Du kommer säkert använda dom innan dom kollapsar.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Känner lukten ända hit!!!!
    Fniss!
    Kika gärna in till mej det pågår en utlottning inne hos mej!
    Kram Kathrine

    SvaraRadera
  3. Fniss....så roligt du skriver!!!!! Hm...tycker jag känner igen mig lite!
    Men visst är det vackert med de färska kryddorna!
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  4. Hihi...känner igen mej där...Blir alltid sååå inspirerad...o tycker att det är sååå mysigt med färska kryddor o örter....Men som sagt...innan jag hunnit använda, hänger de o slokar...
    Kraaamizar Git

    SvaraRadera
  5. Hihi här är en till som gärna har kryddorna hemma men mer för doften än för att använda dem ;o)
    Ha en riktigt härlig helg!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  6. Ja, du är allt härlig du......
    Energiknippe känns det som ;)
    Men, du - den där gåtfulla växten är nog en basilika tror jag. Den kan du använda när du gör köttfärssås *ler stort*

    Var alldeles för längesedan jag kikade in hos dig känner jag nu när jag scrollat lite. De där växthusbilderna blev jag helt såld på. Åhhh så vackert med de gamla fönstren. Tur vi är olika för jag vet minsann de som tyckt det är skräp och slängt sådana godbitar - huvvaligen!

    Ha en fin helg nu och ja, du har helt rätt - jag gillar verkligen de där godbitarna i livet. Också balanserar jag upp det skira med en hel massa engelsk, sjuk humor. Då känns det rätt ok ;P
    Mia

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Oj, det var en riktig "cliff hanger" du avslutade med idag, nu blir jag allt riktigt nyfiken! - To be continued, hoppas jag...
    Vad gäller färska kryddor, så delar jag både din kärlek och din oförmåga att hålla dem vid liv, hehe! Vi får nog betrakta dem som snittblommor och acceptera att det bara är att köpa nya nästa vecka.
    Önskar dig en härlig helg, Jessika!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Jag ska gå igenom din blogg minutiöst i helgen!

    SvaraRadera
  10. Lovely blog Jessika. Glad to have found you :))

    SvaraRadera
  11. Otroligt fina bilder på ett vackert hem. Jag trodde nästan inte att det fanns så pyssliga människor i verkligheten och framförallt inte i Kristinehamn. Kul!

    Jag ska tänka på dig om jag hittar några underliga och vackra föremål här i mitt kapell när jag röjer och renoverar.

    SvaraRadera
  12. Vilken doftande bild! Skall bli spännande att se vad det är för nåt spännande du skall hänga upp!
    Ha en fortsatt fin helg!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  13. Mysigt med färska kryddor, tror att det är basilika du glömt namnet på :=)))
    kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  14. Härligt! Superfin kisse,gardiner eller inte är svårt Kram susanne

    SvaraRadera